Uit recente gegevens blijkt dat bij het overgrote deel van de incidenten in 2024 waarbij de politie met hoge urgentie naar Enschede werd gevraagd, de streeftijd van binnen een kwartier ter plaatse te zijn, werd behaald.
Cijfers tonen aan dat de punctualiteit van de politie hoger ligt dan vier jaar geleden, met een opmerkelijke toename in het percentage spoedmeldingen waarbij de politie binnen de beoogde 15 minuten aanwezig was.
De politie streeft ernaar om bij meer dan 90 procent van alle spoedmeldingen binnen een kwartier ter plaatse te zijn, met de timer die begint zodra de telefonist het eerste contact maakt en stopt zodra de agent ter plaatse meldt. In Enschede werd dit doel in maar liefst 90,2 procent van de gevallen bereikt, met een gemiddelde responstijd van 9 minuten en 45 seconden.
Het aantal gemelde incidenten in Enschede is sinds 2021 met 72 procent gestegen, terwijl het percentage spoedmeldingen waarbij de politie binnen een kwartier arriveerde eveneens toenam. In 2024 was het aandeel waarbij de politie binnen 15 minuten ter plaatse was gestegen naar 90,2 procent.
Volgens politiewoordvoerder David Howes Smith varieert de reactietijd afhankelijk van het type melding, waarbij meldingen die alleen politie vereisen over het algemeen sneller worden afgehandeld. In andere gevallen, waarbij ook de brandweer of ambulance ingeschakeld moet worden, kan de reactietijd langer zijn.
De reactietijd in gemeenten die het meest op Enschede lijken, varieert afhankelijk van bevolkingsdichtheid en andere geografische kenmerken. De overeenkomstige gemeenten hadden afgelopen jaar gemiddeld 1567 meldingen met een gemiddelde reactietijd van 9 minuten en 27 seconden.
De verbeterde punctualiteit van de politie in spoedsituaties in Enschede geeft aan dat de inspanningen om snel en effectief te reageren op noodgevallen vruchten afwerpen, met bijna volledige realisatie van de 15-minuten doelstelling.