Het opladen van je elektrische auto bij een openbare laadpaal in Enschede kost momenteel gemiddeld 48,0 cent per kilowattuur, een stijging van 4% ten opzichte van september vorig jaar. Dit blijkt uit gegevens van LaadpasTop10. Een aanzienlijk deel van deze prijsverhoging is te wijten aan de invoering van energiebelasting voor stekkerauto's vanaf 1 januari.
De kosten voor elektrisch opladen op straat zijn in heel Nederland dit jaar toegenomen, met enkele uitschieters tot wel 26%. Dit brengt echter niet alleen hogere laadkosten met zich mee voor stekkerrijders.
Naast de hogere laadprijzen betalen (aspirant-)stekkerrijders sinds dit jaar ook motorrijtuigenbelasting en ontvangen zij geen aanschafsubsidie meer. Hierdoor wordt elektrisch rijden per kilometer duurder dan rijden op benzine, zoals eerder berekend door de ANWB.
Hoewel de gemiddelde tarieven in veel regio's stijgen, dalen deze in sommige gebieden in het zuiden van Nederland. Dit komt voornamelijk door lopende oude aanbestedingen die nog geen energiebelasting doorberekenen. In Rotterdam zijn de basistarieven zelfs zo sterk gedaald dat het wegvallen van de belastingkorting gecompenseerd wordt.
Er heerst momenteel een complexe situatie voor stekkerauto-eigenaren, aangezien laadpalen met en zonder belastingkorting door elkaar staan. Prijsvergelijker Tap Electric en de Vereniging Elektrische Rijders benadrukken de moeilijkheid voor stekkerrijders om de verschillen te begrijpen. In Enschede varieert het tarief momenteel tussen de 34,2 en 61,8 cent per kilowattuur.
Uit recent onderzoek blijkt dat een op de vijf eigenaren van een stekkerauto afhankelijk is van openbare laadpalen, terwijl 12% op het werk laadt. Enschede telt momenteel 1241 openbare en semi-openbare laadpunten, wat een toename van 402 laadpalen betekent vergeleken met een jaar geleden.